Anasayfa » Haberler » BTÜ Öğrencileri Lise ve Ortaokullara Eğitim Robotuyla ‘Kodlama’ Öğretecek

BTÜ Öğrencileri Lise ve Ortaokullara Eğitim Robotuyla ‘Kodlama’ Öğretecek

Bursa Teknik Üniversitesi (BTÜ) öğrencileri, eğitim robotu olarak bilinen platform üzerinde algoritmalar yazıp geliştirecekleri yazılımlarla cisim takibi, görüntü işleme, belirtilmiş işaretleyicilerin izlenmesi ve otonom insan takibi gibi eğitimler gerçekleştirecek.

BTÜ Makine Teknolojileri Robot ve Otomasyon Topluluğu öğrencileri, Türkiye’deki ilk örneği Bursa Teknik Üniversitesi’ne yurtdışından getirilen ‘eğitim robotu’ üzerinde geliştirdikleri yazılımlar ile ortaokul ve lise öğrencilerine robotik kodlama dersleri verecek. Üniversiteye kazandırılan ve eğitim robotu olarak bilinen platform üzerinde öğrenciler, algoritmalar yazarak ve yazılımlar geliştirerek cisim takibi, görüntü işleme, belirtilmiş işaretleyicilerin otonom izlenmesi ve isteğe göre ateş edilmesi, otonom insan takibi, işaretleyiciler üzerinde yazan sayıların sırasıyla robot tarafından tanımlanıp ateş edilmesi gibi eğitimleri gerçekleştirebilecek.

‘Hem bilimsel sorumluluk, hem sosyal sorumluluk projesi” 
Rektör Prof. Dr. Arif Karademir, Bursa Teknik Üniversite’nin, Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı (YÖK) tarafından robotlar ve akıllı sistemler alanında uzmanlaşması kararlaştırıldığını ve bu doğrultuda altyapılarını yeni cihaz ve donanımlarla sürekli geliştirdiklerini söyledi. Sektördeki gerçek ortamı üniversiteye taşımaya gayret ettiklerini belirten Karademir, şöyle devam etti: "Üzerinde eğitim amaçlı uygulama gerçekleştirilen bu robotu, laboratuvarımıza katmak ve öğrencilerimize sunmak istedik. Türkiye’deki ilk örneğini üniversitemize kazandırdık. Buna biraz sosyal sorumluluk projesi, biraz da bilimsel sorumluluk projesi olarak bakıyoruz. Bu robotla öğrencilerimiz kodlama eğitimini kendileri yapacak, kendi rotalarına ve senaryolarına göre onları dizayn edecek. Bu aynı zamanda severek öğrenme kavramına da uygun bir çalışma sistemi. Bilgisayar ve bilgi teknolojileri son derece hızlı olarak gelişiyor. Biz bunun gerisinde kalamayız. Değişimi yönetmemiz gerekiyor. Eğitim verdiğimiz tüm alanlarda potansiyeli olan genç kardeşlerimizin gelişimlerine ve proje fikirlerine destek sunuyoruz. Öğrencilerimiz hâlihazırda üretim ve yazılımlarını tamamen kendileri geliştirdikleri silahlı ve silahsız insansız hava araçları, sualtı otonom robotlar ve elektrikli otomobiller ile ulusal ve uluslararası yarışmalara katılarak dereceler almaktadırlar. Cumhurbaşkanımız Sayın Recep Tayyip Erdoğan’ın üzerinde önemle durduğu ‘Milli Teknoloji Hamlesi’nin vücut bulduğu TEKNOFEST’e BTÜ paydaş üniversite olarak katılmaktadır. Bizim öğrencilerimize aktardığımız enerji ve ruh ileride ülkemizin gelişimine katkı sunacak sinerjiye dönüşecektir. Bursa Teknik Üniversitesi’nin en önemli vizyon projelerinden biri de Yükseköğretim Kurumu Başkanlığı onayı ile uyguladığımız Sektörel Eğitim Programı’dır (SEP). Bu uygulama ile öğrenciler dördüncü sınıfın ilk yarıyılını sektörde çalışarak geçiriyor. Gün ve saat sınırı olmadan tam zamanlı olarak çalışıyorlar ve mezun olduklarında işe girme oranları da çok yükseliyor. Bu tarz uygulamaları takip ederek gençlerimizin tercih ettiği okullarla ilgili sağlıklı bir bilinçlenmeye ulaşması gerekiyor."

‘Teoride Gördüklerini Uygulamaya Dökebilme Fırsatı Bulacak’
Mekatronik Mühendisliği Bölümü öğretim üyesi Dr. Nurettin Gökhan Adar da lisans seviyesindeki öğrencilerle robot teknolojileri üzerine çalışmalar yaptıklarını, ekipler kurduklarını ve TEKNOFEST'e katıldıklarını belirtti. Amaçlarının, öğrencilerin teoride gördükleri bilgileri pratikte de uygulamaları olduğunu söyleyen Adar, "Öğrencilerimizin robotik platformlar geliştirerek üzerinde çalışmalar gerçekleştirmelerini amaçlıyoruz. Robotu kurgulanabilir bir platform olarak satın aldık. Platform üzerinde amacımız, öğrencilerin algoritma geliştirerek görevleri yerine getirmesi. Öğrenciler bu platformla teoride gördüklerini uygulamaya dökebilme fırsatı bulacak. Kurduğumuz ekip robot üzerindeki çalışmalarını sürdürüyor. Öğrencilerimizin Türkiye'nin birçok teknik ihtiyacına cevap verecek mühendisler olarak yetişmelerini istiyoruz. Katma değeri yüksek robot teknolojileri geliştirme amacındayız.” dedi.

Kodlamayla Sosyal Sorumluluk
Makine Teknolojileri Robot ve Otomasyon Topluluğu Başkanı ve Mekatronik Mühendisliği öğrencisi Aybüke Bakkaloğlu, robotun 46 programlanabilir parçası, altı sanal zekâ modülü olduğunu, bunların eğlenceli bir şekilde kodlama imkânı sağladığını anlattı. Bakkaloğlu, düzenleyecekleri organizasyonlarla lise ve ortaokul öğrencilerine kodlama eğitimleri de vererek sosyal sorumluluk projeleri yürüteceklerini belirterek, "Belli dönemlerde okullara giderek vereceğimiz eğitimlerde çocuklara kodlamanın nasıl zevkli hale getirileceğini bu robot sayesinde göstermeyi hedefliyoruz." diye konuştu.

Metalurji ve Malzeme Mühendisliği öğrencisi Muhammed Ataman, robotun görüntü işleme gibi diğer başka yazılım türlerini de barındırdığı bilgisini verdi. Yazdıkları kodlarla farklı kodlamaları robot üzerinde öğretebildiklerini belirten Ataman, robotik kodlama ve algoritma yazma gibi dersleri robot üzerinde rahatlıkla vereceklerini anlattı. Ataman, üniversitenin kendilerine iyi bir eğitim verdiğini ve bu sayede robot teknolojisi alanında en üst düzeye çıkmak istediklerini söyledi.